Chen Mingzhang en zijn vrouw, oprichters van het Chinese bedrijf Xiuhai, houden zich al 37 jaar bezig met de teelt van potplanten. Hij was hierbij niet de eerste van zijn familie; die teelde al jaren potplanten in Taiwan en Kunming, China. Naast de teelt houdt de heer Chen zich ook bezig met het ontwerpen van de kassen waarin hij zijn gewassen teelt. Wij gaan in gesprek met de heer Chen.
Kunt u wat vertellen over de geschiedenis van uw bedrijf?
In 1985 nam ik de plantenteelt over van mijn grootvader, voegde voortdurend nieuwe variëteiten toe en richtte een bedrijf op voor het ontwerpen van kassen. Elf jaar later, in 1996, begon ik met het teelt van phalaenopsis. De kas die ik hiervoor gebruik, heb ik zelf ontworpen en gebouwd.
In 2001 ben ik met mijn bedrijfsactiviteiten van Taiwan naar Kunming gegaan. Momenteel heeft het bedrijf twee plantbases, namelijk in Kunming en Chuxiong. Kunming heeft een oppervlakte van twee hectare en heeft voornamelijk anthurium, phalaenopsis en hortensia’s; Chuxiong heeft een oppervlakte van zes hectare, waarvan twee hectare anthurium en vier hectare phalaenopsis.
Waarom bent u anthurium gaan telen?
Mijn bedrijf is al sinds 2006 op zoek naar nieuwe rassen voor de teelt van bloeiende potplanten. Rond die tijd richtte Anthura een vestiging in Kunming op van waaruit zij jong plantmateriaal van anthurium gingen verkopen.
Waarom hebben jullie gekozen voor de locatie in Chuxiong?
Xiuhai heeft zich gestaag ontwikkeld en heeft de basis in 2011 uitgebreid. Bij de selectie van de tweede locatie hebben wij voornamelijk gekeken naar de productieomstandigheden die geschikt zijn voor anthurium en phalaenopsis. Hiervoor hebben wij alle gebieden in de provincie Yunnan bezocht die geschikt zijn voor de teelt van deze planten. Deze exercitie heeft twee jaar geduurd en uiteindelijk hebben wij gekozen voor Caiyun Town, Lufeng, Chuxiong, provincie Yunnan, vanwege uiteenlopende redenen. De superieure geografische ligging, het makkelijke transport, de uren zonlicht, de geschikte temperatuur en vochtigheid en de aanwezigheid van voldoende water van goede kwaliteit; allemaal gunstige omstandigheden voor de krachtige groei van anthurium en phalaenopsis .
We hebben zelf een kas van zes hectare ontworpen en gebouwd in Caiyun Town, Lufeng, Chuxiong, Yunnan, en hebben daarvoor in 2015 Yunnan Xiuhai Biotechnology Co., Ltd. Opgericht. Ons team won de eerste prijs van de ‘Jinhua Award’ voor potplanten van China Flower Association in 2019. In 2022 werd het bedrijf beoordeeld als een toonaangevende onderneming in de provincie Yunnan.
Waarom heeft u phalaenopsis aan het assortiment toegevoegd?
Xiuhai begon al in 2006 met het seizoensgebonden planten van phalaenopsis, twee seizoenen per jaar: Verkoop van de bloeiende planten halverwege de herfst en met Chinees Nieuwjaar in februari. Met de voortdurende ontwikkeling, de toenemende marktvraag en de mogelijkheid om als klant van Anthura phalaenopsis jonge planten te kunnen kopen, zijn we in 2015 begonnen met het uitwerken van de jaarrond productie voor phalaenopsis. Deze productgroep met een hoge economische waarde is populair bij consumenten vanwege eigenschappen als waardering, veel verschillende variëteiten, heldere kleuren, elegante vorm en langere bloei. Phalaenopsis neemt een belangrijke positie in de wereldwijde plantenindustrie in en heeft een enorm marktpotentieel.
U bent verantwoordelijk voor uw eigen distributiekanalen. Worden alle planten verkocht door uw eigen verkoopafdeling?
Ons bedrijf heeft zijn eigen complete verkoopsysteem en -netwerk dat de meeste delen van China bestrijkt. Wij hebben de basis exportlicentie verkregen, waarmee onze producten kunnen worden geëxporteerd naar Hong Kong, Thailand, Vietnam, Myanmar, Singapore, Maleisië en andere regio’s. We planten sinds 2011 onze anthurium Rainbow-serie (merk voor een kleurenmix in de 12cm potmaat) en exporteren deze naar bovengenoemde landen en regio’s. In 2021 zijn we begonnen om gediversifieerde distributiekanalen en online verkoopkanalen te ontwikkelen en daar zijn we nog mee bezig.
De consumptiegewoonten in China zijn aan het veranderen en online winkelen is dominant geworden. Ook het aandeel bloemen en planten dat via internet aan de consument wordt geleverd, neemt toe. Anthurium en phalaenopsis potplanten worden steeds meer gevraagd als symbool van het welvarende leven en om de levensstandaard en esthetiek van mensen te verbeteren.
Wat vindt u van de ontwikkeling van de Chinese markt?
De planten- en bloemenindustrie is de enige industrie ter wereld die niet wordt beperkt door quota voor landbouwproducten. Het staat in China bekend als een ‘sunrise-industrie’ of ‘gouden industrie’ en is één van de meest dynamische industrieën ter wereld. Met de opwaardering van de consumptie in China zal deze sector een nieuwe ronde van ontwikkelingsmogelijkheden inluiden met een enorme groeiruimte.
De enorme ontwikkeling van e-commerce heeft ook zijn uitwerking op het gebruik van bloemen en planten in China. Van aankleding van publieke ruimten en het gebruiken als geschenk beweegt het zich meer naar de private consumptie. Die verandering heeft ook gevolgen voor het product zelf. Daar waar rood een goede kleur is om als geschenk weg te geven, zien we dat voor eigen gebruik vaker gekozen wordt voor andere kleuren.
Ook de potmaat is daarbij aan verandering onderhevig. Een geschenk mag (moet) groot zijn en ook voor aankleding van grote ruimten zijn grote potmaten dominant, terwijl voor eigen gebruik meer interesse is in kleinere potmaten. De hoeveelheid geïmporteerde planten en bloemen en verse snijbloemen groeit snel en er is een grote vraag naar planten van hoge kwaliteit.
Hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf?
Xiuhai is een technisch innovatief bedrijf en probeert, naast het produceren van topkwaliteit, deze producten in de markt te zetten met een merk.
We werken daarmee ook samen met andere bedrijven. Door te vertrouwen op Anthura’s voordeel van een welhaast oneindig assortiment in combinatie met de markt, zullen we onze rassenselectie en plantkwaliteit continu verbeteren. In de komende drie jaar zal Xiuhai zich inzetten voor het bouwen van productmerken die zich richten op specifieke marktsegmenten. Momenteel heeft Xiuhai phalaenopsis “Zhigege” voor online verkoop en een high-end merk “L’orchidee” voor offline verkoop; branded anthurium “Xiangshangzhang” voor online verkoop en “Xiuhai Rainbow” voor offline verkoop.
Wat zijn de grootste uitdagingen en hoe gaat u hiermee om?
Momenteel worden we geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen, met als belangrijkste de impact van de huidige COVID-19 situatie. Covid bemoeilijkt momenteel de verkoop, en die afgenomen vraag geeft druk op de productieplanning.
Door te schakelen naar kleinere potmaten met een kortere plantcyclus en ook de verpakkingsspecificaties te wijzigen, komen wij tegemoet aan de behoefte van kleinschalige groothandels, zoals bloemenwinkels en online verkopers. Zij wensen kleine producten van goede kwaliteit en een opvallende uitstraling. We hebben een nieuw productsysteem ontwikkeld om de nieuwe retailkanalen te bedienen. Dankzij het in China ontwikkelde logistieke bezorgsysteem kunnen kleine verpakkingen op een zeer efficiënte manier aan klanten worden geleverd.
Wat vind u van de samenwerking met Anthura?
Gedurende de samenwerking van zestien jaar hebben Xiuhai en Anthura een wederzijds vertrouwen en een goede onderlinge communicatie opgebouwd. Xiuhai zet zich in om klanten op een stabiele en duurzame manier te voorzien van hoogwaardige producten en Anthura is een betrouwbare leverancier van hoogwaardig jong plantmateriaal. Het is te hopen dat we onze samenwerking en communicatie op het gebied van rassenpromotie kunnen verdiepen en kunnen profiteren van de uitstekende kanalen en merkstrategie van Xiuhai om gezamenlijk meer rassen uit te brengen die populair zijn bij consumenten. Wij hebben veel vertrouwen in onze samenwerking en in de toekomst!